29des/0880
På tide med en boikott?
Israel har erklært full krig mot Hamas og mye tyder på at de denne gangen mener alvor og vil gå inn med bakkestyrker for å knekke Hamas. Med andre ord de som vant det forrige valget. Sivile er drept, infrastruktur og bygdninger er ødelagt og hatet vokser, naturlig nok. Mye tyder på at Israel tror de kan bombe seg til fred, det tror ikke jeg, jeg tror på dialog. Derfor er det på tide med en boikott av varer produsert i Israel og andre bedrifter som støtter Israel sin Apartheid-politikk! Dessuten bør vi ha en kultur- og idrettsboikott, slik Fredrik Mellem skriver i bloggen sin. Så derfor oppfordrer jeg alle til å boikotte israelske varer! Nok er faktisk nok!
30. desember, 2008
Men du kommenterer egentlig ikke det som er hovedproblemet her når du kommenterer dette med at Hamas er folkevalgte…
De ble valgt – ja…
og derfor bør jo palestinerne ta ansvar for hamas` handlinger…
hamas har jøde/israel utryddelse på partiprogrammet
Israel trakk seg ut av Gaza som et skritt på veien mot fred.
Hamas sender raketter inn i nabolandet og bekrefter at de ønsker å slå til mot sivile…vi har visst det hele tiden for de varslet det i programmet sitt…
I denne situasjonen så retter du din aggressjon mot Israel…isteden for å innse at hamas ikke er noen partner for fred.
Det eneste araberne ALDRI har prøvd er å la israel være i fred.
Tenk om du kunne prøvd å til det…det virker som du faktisk tror at hamas er interessert i å ha fred hvis bare israel trekker seg ut og verden gir dem penger…
Men hamas selv derimot sier jo klart ifra at israel skal utryddes…
skulle likt å se hvordan du kommer deg fra A til B i det resonnementet der…
Hamas sier utryddelse…sender raketter etter israelsk tilbaketrekning…
Men Kjetil sier at Israel har skylda…og tror fred kan oppnås selv om hamas sier det motsatte…
dette er intet annet enn et magisk resonnement Kjetil…
Jeg begynner å mistenke deg for å hate jøder/amerikanere/markedsliberalister så mye at du er villig til å benytte djevelen selv som alliert…
Dette er ikke bare rasistisk, men strengt tatt svært menneskefiendtlige holdninger du gir uttrykk for her…
Det bør ringe en bjelle hos deg snart Kjetil..for nå er du på ville veier!!!
30. desember, 2008
Det ringer dessverre ingen bjelle her, jeg bare observerer en person som støtter Israel uansett hva de gjør – på autopilot!
Jeg har forstått at du ikke ønsker å forstå mine innlegg og de meninger som ytres der. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg må si det, men jeg støtter ikke alt det Hamas gjør. Jeg støtter ikke selvmordsbombere, jeg støtter ikke at de bruker barn som levende skjold og jeg støtter ikke rakettene de skyter inn over Israel. Jeg påpeker bare at Israel selv skaper hatet ved å gjøre som de gjør.
(Jeg innser at jeg skal skrive en ny post iløpet av dagen, for det er mange ting som bør bli oppklart andre plasser enn kommentar 3x i et blogginnlegg – gled deg)
30. desember, 2008
dette er så åpentbart alt som skjer ,, at dere idethele tatt gidder og sette dere på noens side i denne kampen like onde begge parter, og fleste parten av maktene der nede,, på tide med ein boikot av israel står det ,, seriøst på tide med ein boikott over heile mitøstens krigshissige diktator stater, vi burde heller stille oss opp med norske flagg for boikott for begge ambasadene og få dei nedlakt på norsk sokkel,, sålenge dei bare skal lage bråk og trøbbel her hjemme,,
30. desember, 2008
Jeg synes hele debatten er kortsynt og historieløs. Det som skjer er et resultat av okkupasjon, konfiskering av land og generell ydmykelse av den palestineske befolkning, noe som kommer veldig nær det vi kan kalle etnisk klensing. Vi nordmenn glemmer altfor fort at vi var selv okkupert i 5 år, og gutta på skauen, som aktivt motarbeidet okkupasjonen, ble nasjonale helter. Komplikasjonen i jøde-palestinakonflikten er av religiøs natur, de er guds eget folk i henhold til bibelen. I tillegg har det jødiske brorskap i USA fått enorm økonomisk og politisk innflytelse. Og, akk, Norge er dessverre et hjelpeløst haleheng til USA
30. desember, 2008
Rart å se at jøder ikke kan lære seg av det som skjedde med dem under 2.verdenskrig. I motsetning så gjør de det samme mot stakkars palestinere..Gud velsigne Palestina!
30. desember, 2008
Det er ikke politikk, krig eller terror… Det er “Promised Land”, USA har lovet et jødisk stat i midtøsten(The New World Order), derfor så må de starte med palestina. Dere kan få svar på alt via youtube. Der står det alt om forholdet mellom USA og Israel og hva de skal frem til videre… Dette er ikke krig, det er rett og slett massakre. Det er kjipt at ingen kan gjøre noe med det.. Det tar slutt når Palestina er borte fra kartet.
30. desember, 2008
Har et sporsmål
HVOR ER USA NÅ, VERDENSPOLITIET SOM LEGGER SEG OPP I “ALL VERDENS TERROR” ?????
USA er ikke inne i Israel pga en ting, nemlig de vil ikke få på seg israels harme. Jødene søm er i Usa eri flertall et forretningsfolkmed store verdier og hadde Usa gått inn og stoppet Israel i sin utryddelse av palestinere så hadde Amerikajødene tatt pengene sine ut av USA som ville ha resultert i en kollaps større enn dagens finanskrise. Landet hadde vært konkurs.
Feighet er dette. Og deres tidligere “el big boss” Sharon burde blitt tiltalt etter samme lov som Milozovic ble tiltalt for å ha brutt.
Jødene ble masseforfulgt under 2 verdenskrig av tyskerene, Nå gjør de akkurat det samme mot minoriteten palistinerene. Hva gjør et folk med en Donald DUck økonomi jo de kjemper på sin måte, med de midler de har som kalles terror. Bilbomber og div.
La Palestinerene få tilbake landet sitt. Israel har tatt land utover de orginale landegrenser. Inget folk hadde godtatt dette.
Erhhmm… hadde svenskene kommet og sagt vi tar Norge men dere skal få beholde Bergen untatt fløybanen IKKE POPIULÆRT TROR JEG.
Min frustrasjon i dette er at israel får faen meg lov til å styre på som de vil. 1 iraelsk lastebilsjåfør drept ja da dreper vi 20 barn og 30 voksne. Når skal hatet stoppe ?????
Israel er et drittfolk og dette hadde ikke skjedd om Hitler hadde fått holdt på litt lenger enn han gjorde. Hisser nok på meg en del for den uttalelsen men hvem er den rette å dømme. Om Israel kan gjør det så kan vel alle gjør det Og om alle skal dømme alle ja da blir det iallefall krig. STOR KRIG.
Liker ikke Hitler eller hans metoder, men Israel stiller på samme hylle som Hitlers Tyskland gjorde, og verden gjør ingenting
F E I G I N G E R !!!!
30. desember, 2008
tikk tikk tikk.. Vold avler vold. fattigdom og desperasjon fører til krig, anarki.. blodig historie fører til vold.
kampen er nyttesløs, det kommer ikke til å bli fred der før vi sprenger jorden opp i et gigantisk atom smell..
Velg gjerne en side, men jeg har en apell; vennligst oppfør dere i Norge så vi kan leve videre i illusjonen; at det hersker orden her…
2012? innen 2100? F*** Relgion!!
30. desember, 2008
Julie.. tror ikke du vet hva du snakker om her? Du ser litt på nyhetene og tror du har fått med deg alt? Hvordan kan du kalle Hamas for terrorister?? Israel går til angrep på Gazastripen som er verdens største og mest elendige fengsel. Hamas blir da en gjeng.. små kriminelle. Israel er ansvarlig! Stopp massakrene i Gaza.
30. desember, 2008
forresten kjetil, politisk dialog, økonomisk press?? du blander meningene dine her…
30. desember, 2008
Og det er forskjell på kinaputter og raketter..
Mange elendige idioter her!
Respekt Kjetil
30. desember, 2008
Våkn opp nå folkens? Boikotte Israel, for what?? Nå må vi faan meg få bomba alle disse terroristene til HELVETE snart. Er så møkk lei gaza stripen, finnes ikke uskyldige/sivile der nede. Naive jævler!
30. desember, 2008
Jeg kan forstå at du “smartere enn deg” kan være litt forvirret, ikke alltid like lett å være smart, eller?
Vi kan snakke selv om vi boikotter. Boikottingen er bare et virkemiddel mens vi forhandler, og aller helst bør ikke verden blande seg inn og lage en ny avtale om deling over hodene til palestinerne. Og jeg mener at Israel har fått mange nok sjanser, på tide å vise at vi mener alvor.
30. desember, 2008
Hitler var vel også demokratisk valgt… Men vi kjempet mot ham likevel.
30. desember, 2008
Til Hubros:
Du har rett. Det så jo helt tåplig ut.
Spesielt det å løpe rundt å rope allah akkbar.
Du har det typiske med å kjempe om å hjelpe folk trekke de rundt som garanterer en død om man er skadet.
Blodløse sår og kontenitetsfeil,
30. desember, 2008
Ronny, en sånn forkrøplet tulling som deg bør utestenges fra offentlige fora.
Israel anerkjenner palestinernes rett til en egen stat og de har selv bidratt til at palestinske selvstyreområder har blitt opprettet på territorier som ble okkupert etter 6-dagerskrigen i 1967, en krig som de arabiske nabostatene selv var den aggressive part i. Det det ikke anerkjenner er en terroristorganisasjon som Hamas som har som hovedmål å utrydde staten Israel og opprette en islamistisk stat av iransk mønster på den jødiske statens ruiner. Det er ingen god ide å bytte ut den eneste velungerende demokratiske staten i dette området med nok et prestestyrt skrekkregime, de har vi nok av fra før. Det er mange aktører på begge sider, også arabiske og palestinske, som nå håper at Hamas blir utslettet en gang for alle, slik at fred og utvikling i de palestinske områdene blir sementert en gang for alle. Dermed blir også mye av fundamentet for den terroren vi opplever fra ekstremistgrupper i muslimske land borte.
Så la Israel få utslette Hamas, at de gjemmer seg bland Gaza’s sivilbefolkning kan brukes mot dem i et eventuelt rettsoppgjør senere, men det bør ikke brukes som et påskudd til å la dem fritt få sende raketter på måfå inn på israelsk territorium. Når freden gang kommer kan Israel ta seg av Hizbollah-geriljaen i Libanon på samme måte.
30. desember, 2008
Hei
For alle dere som er Israel sympatisører ta en kikk og se hva dere støtter
http://www.youtube.com/watch?v=ynWjYHP91gA&feature=related
Falsk propaganda går begge veien men palestinsk “Pallywood” er nå “uskyldig ” falske casualties.
30. desember, 2008
Karsten H:
Hamas er terrorister fordi de bevisst prøver å ta livet av flest mulig sivile når de angriper Israel. Tydelig at du ikke vet hva terrorisme er siden du tar disse menneskene i forsvar og totalt overser det Hamas utfører av urett i denne konflikten!
Det merkes at du har all din informasjon fra media, det er vel ikke helt ukjent at de fleste journalister er venstrevridd og at media nesten utelukkende viser konflikten fra et palestinsk synspunkt.
30. desember, 2008
BRIAN !!!
Please enlighten me …..
Siden du vet så mye og påtar deg nesten enerett til å delta i de offentlige fora.
Hva løser midtøstenkonflikten.
Er helt sikker på at de høye herrer er interressert i løsningen som du tydeligvis sitter med.
Kanskje det er din vei å gå, fredsprisen er nok også i sikte.
Det er mer en en mening i Israen / palestina sporsmålet det er derfor det er krig.
Så godta dette jeg bare lurer på hvorfor ikke USA tør å putte fingern inn i vepsebolet, det er jo kjent for det fra før.
Du vet det vel kaskje Brian ???
30. desember, 2008
God jul, og fred på jord:)
Skremmende å se hvor lite historie kunnskap som finnes blant folk i dette land, og hvor usaklig det er mulig å føre en diskusjon. Ingen nevnt, men den får ta det som føler seg truffet.
Enkelte hadde i tillegg trengt seg en tur til tidligere Palestina, (nå for det meste “Israel”, Les litt historiefakta før det argumenteres:))
og sett med egne øyne hvordan “Israel” har blitt etnisk renset for opprinnelige innbyggere, siden det israelske folk fikk tildelt et stykke land, som bot for at de ble behandlet, slik de behandler det Palestinske folk i dag!
Det finnes ikke unnskyldning for å drepe uskyldige sivile under noen omstendigheter, men det Israelske styret/militæret har startet denne tragiske konflikten med fullt overlegg, og får, har fått, som fortjent! Vær så snill å oppdatere dere selv på fakta, før dere prøver å argumentere imot.
30. desember, 2008
Studert på vestbredden i 2 år , mer en visse andre her har tror jeg . Men no hard feelings for det Godt nyttår
30. desember, 2008
Hvor mange her har bodd i Gaza og Israel og kan språkene der? KANSKJE en av dere som har skrevet innlegg. Garantert ikke to av dere latterlige mennesker. Syntes dere ikke man burde vite litt før man sier bestemmer om liv og død til andre mennesker. Det er faktisk det vi gjør med våre meninger! Dette er en konflikt som stammer fra 1920-årene!!
30. desember, 2008
Jeg vil at folk flest skal se på saken så objektivt så mulig uten å legge følelser over det.
Noen har sammenlignet HAMAS og prøver å unnskyldiggjøre deres aksjoner med motstandskampen her i Norge under krigen. Dette synes jeg er overhode feil fordi først og fremst så var stemningen noe helt annet. Motstandskampen kjempet mot sabotasjon og anlegg, UTEN å prøve å harme sin egen norske befolkning. Jeg kan komme med 50 andre argumenter for at det ikke passer, men palestina og israel konflikten er noe for seg selv. Når det gjelder å boikotte og få ambasadørene hjem fra Israel så fører det til ingen nytte. Hvordan tror dere at Israel tenker da? De kommer til å tenke, ja nå er vi alene igjen uten at noen støtter oss akkurat som de var alene under andre verdenskrig. Ingen brydde seg og de hjalp faktisk nazistene å fange jøder. Israel kommer til å få en “we against the world” tankegang. UD bekreftet at det ikke er noe vits å boikotte og trekke våre ambasadører hjem. Dette er jeg helt enig i. Dessuten hvis de hadde gjort det, så hadde Israel forsatt holdt på slik som de gjøre. Venstre radikale skjønner ikke dette, de tror at det kommer til å knekke og få Israel til å åpne ørene deres. Historien kan bekrefte at Israel bøyer ikke av fordi det er i deres egne interesser.
Når det gjelder de norske mediene så ser de på en sak bare fra EN side. Hvorfor nevner de ikke hvordan Israel prøver å minske skade på uskyldige eller deres programm. Det eneste de er fokusert på å vise for oss nordmenn er deres bilder og filmer fra Gaza. Der nede er det palestinere stort sett som filmer og tar bilder for å så selge det til vesten. Snakk om “pallywood”. Jeg så på svensk tv og der vise de hva selve palestinere mente og folk selv som bodde på Israelsk jord.
Når det gjelder folk som hater Israel og sier at det bare lever jøder der så tar de fullstendig feil. For det første bor det både muslimer, kristene og andre religiøse. FOr det andre bor det russere, amerikanskere, araber, iranere, tyrkere, kurdere, palestinere osv osv. Hamas burde ha tenkt på at de faktisk kan drepe en muslim eller av sine egne folk. Sist jeg leste var en av de som ble drept en palestiner som ble truffet av en HAMAS rakket.
Det er helt klart at i krig så kommer uskyldige til å lide. Det er trist, leit og tragisk, men hvordan skal Israel svare på disse agressive handlingene? Skal de bare sitte på rumpa og si ja bare la raketter komme og vi ber om diplomati. Mange har vel glemt og kanskje ikke sett spesielt i norske aviser at den israelske statsminsteren ville at våpenhvilen skulle forsette. Hamas svarte med NEI. På den andre siden de som støtter Palestina og alle deres handler sier ja, men Israel holdt ikke sin del av avtalen. Dette er bare tull for det er bare å se på alle rapportene som har kommet derfra. Hvis de har hatt det så dårlig og levestandaren så hvor dør ikke folk der raskere? Hvorfor nevner de ikke at Israel bruker egne penger for å hjelpe de mest i nød i deres egne sykehus.
Tror dere ikke at Israel er interessert i en avtale hvor det skal være fred for alltid? Hamas og alle gruppene kan få det til hvis de sier ok, når har nok blod flytet, men vi elsker vårt folk og vi vil leve som mennsker både jøder og muslimer. Derfor er vi interessert i våpenvhile for alltid. Tror ikke dere at Israel sier ja?
Men tragisk igjen så brukes terror for å skape frykt og ubalanse. Hamas bruker sin egen befolkning for å øddelegge og skape mer hat. Vietcong gerilja gjordet det under Vietnam krigen i Irak gjør de det og de gjør det i Palestina.
Til slutt ber jeg alle nordmenn som ikke skjønner seg på arabisk kultur og religion se på denne klippen: http://www.youtube.com/watch?v=lYB4pG3kHIY
Hun forklarer selve tankegangen for en typisk fundamentalist.
30. desember, 2008
Javel, Ronny. Hva studerte du på Vestbredden siden det eneste du klarer å lire av deg er at “Israel er et drittfolk”? Gikk du på koranskole der eller? Hva var egentlig motivet ditt for å “studere” på Vestbredden i utgangspunktet? Var det for å ta bachelor i “Israel er et drittfolk”?
Jeg anerkjenner folk som kommer med fakta og faktisk viser at de har innsikt, men de studiene dine har tydeligvis vært svært så ensrettet, muligens farget av din politiske overbevisning.
30. desember, 2008
Tror ikke det finnes et studie i “Israel er et drittfolk”, og jeg mener at du, Brian, ødelegger din egen argumentasjon ved å argumentere på den måten, eller gikk du bare tom for argumenter? Det er lov å innse at en diskusjon er tapt. Jeg anerkjenner og folk med kunnskaper, men foreløpig er nok du en av de som har vært mest ensrettet i denne diskusjonen.
30. desember, 2008
For å svare på spørsmålet eller spørsmålene til meg lenger opp Ronny:
Selvsagt forventes det at USA støtter Israel i denne konflikten. Det gjør de av både historiske, politiske og sikkerhetsmessige årsaker. USA støtter enhver nasjon som er i krig med en terrororganisasjon som Hamas, men USA anerkjenner også palestinernes rett til en egen stat. Foreløpig har de holdt seg relativt passive men har med rette beskyldt Hamas for å ha forårsaket opptrappingen av konflikten i romjulen. Utenom det kan passiviteten antakeligvis forklares delvis med at USA er i ferd med å bytte regjering og vil helt sikkert markere seg sterkere når Barack Obama er på plass i det Hvite Hus.
Jeg gjentar at Hamas er noe av det feigeste som finnes på denne jord siden de ikke viser vilje til å å evakuere sin egen sivilbefolkning når de vet at Israel vil slå brutalt tilbake. Tvertimot så blander de seg med befolkningen or dermed å gjøre det praktisk talt umulig å ramme dem uten at også sivilbefolkningen lider. Men den samme sivilbefolkningen har faktisk selv valgt Hamas inn i den posisjonen de har, selv om de utmerket vet at dens hovedmål er å utslette staten Israel. Dermed har de selv et ansvar for det som skjer, og siden de fortsetter å støtte Hamas så har de satt seg selv i en umulig posisjon. De bør åpent gå ut og støtte Abbas og Fatah-bevegelsen for dermed å ta fra Hamas’s legitimtet. Uansett hvor mange steinkastende fjortiser det er der ute, som eksperimenterer med politisk venstreradikalisme og som protesterer mot Israels rett til å eksistere, så vil ikke israelerne akseptere en palestinsk stat styrt av Hamas.
30. desember, 2008
På hvilken måte har jeg vært ensrettet Kjetil? Jeg har anerkjent palestinernes rett til egen stat. Hva Ronny serverer er noe noe helt annet. Siden du åpenbart støtter hans synspunkter så er det jo bare å forvente at du forsvarer ham. Men ingen debattanter bør pårope seg noen rett til å vinne eller tape en debatt. Vi utveksler meninger, og jeg endrer ikke mine standpunkter uansett hvor mye du påstår at du har vunnet. Du må gjerne kjøpe deg en pokal også, hvis det hjelper deg. Jeg har fortsatt masse argumneter å ta av. Men jeg presenterer dem etter behov, og jeg trenger ikke å øse av dem for å sette en som mener at “Israel er et drittfolk” på plass. Å fortelle en annen debattant at han har “tapt” eller “vunnet” er en debatteknikk jeg ikke anerkjenner.
30. desember, 2008
At de nå forholder seg passive er en ting. Men amerikanerne støttet Fatah da Hamas vant og prøvde å kuppe Hamas gjennom pengestøtte og trening av Fatahmedlemmer (sammen med Israel).
Som jeg også har nevnt tidligere så fjernet Hamas delen om å utslette israel fra valgmanifestet sitt og jeg regner med det er mange palestinere som er misfornøyde med hva Hamas har gjort med kontrollen i Gaza og innsatsen for å bygge opp en palestinsk stat og få fredligere relasjoner med Israel.
Israel kunne akseptert en stat styrt av Hamas, hadde Hamas beveget seg mot en mer rekonsilerende politikk. Noe som Fatah klarte. Og Fatah har fortsatt det samme som Hamas i charteret sitt: Israel skal bort. Men de har lovet å fjerne det.
30. desember, 2008
Denne konflikten har to sider som flere her har påpekt.
Begge sider kan forsvare hva de gjør.
Når det er sagt kunne Palestinerne gjort et mer intelligent motstandskamp for å få fram sitt budskap. Slik det er nå hjelper de bare Israel til å gi dem en unnskyldning til å slå til… det er for mange fullt forsvarlig å forsvare seg mot terrorister og selvmordsbombere som først og fremst rammer sivile for å hevde sin sak/tro.
Og det å skyte raketter mot Israel uten å legge skjul på engang at den er rettet mot sivile er nesten værre enn at Israel bomber Hamas med store sivilie skader som bivirkning. Er dårlig unnskyldning at dette er eneste måten Palestinerne kan uttrykke seg på. Se på hva Mandela gjore i Sør-Afrika… de hadde minst like håpøst utgangspunkt.. og vant verden over på sin side med først og fremst fredlige midler, og er idag Afrikas rikeste land.
Sålenge Palestinerne uttrykker seg med militære midler rettet først og fremst mot sivile er det ikke veldig synd på de. De trenger en langt mer intelligent strategi for å vinne fram… verden er dritt lei av at de på den ene siden skyter raketter og har selvmordsbombere mot sivlie.. og på den andre siden er verdensmestere i å fortelle hvordan de lider selv når de blir rammet. Og nå er det faktisk en god stund siden (midten av forrige århundre) de mistet dette territoriumet sitt… så endrer de ikke strategi i løpet av de neste årene, blir det snart like håpløst som at Norge skulle få tilbake Herjedalen osv.
Alle som støtter Palestinernes nåværende strategi gjør de en bjørnetjeneste. Deres moralske støtte gjør at de beholder troen på at de kan vinne fram ved å bombe sivile…. Gjør de en tjenste og ta avstand fra dette til de har en mer intelligent strategi for å få fram saken sin!! Vi lever ikke i steinalderen… men Palestina er snart bombet tilbake til denne tiden nå… og dessverre er det ikke fullstendig ufortjent heller (selv om saken deres er forståelig).
I 2009 kan vi ikke la folk få sin rett ved å skyte raketter og sende selvmordsbombere utelukkende mot sivile!!
30. desember, 2008
Sa ikke at du hadde tapt, sa bare at det virket som om du hadde gått tom for argumenter og at det ikke er noen skam å tape en debatt
Hvor vidt ordet ensrettet var riktig av meg å bruke vil jeg ikke lage noen stor utgreining om, men måten du argumenterer på er ikke nevneverdig god, uansett hvilken argumentasjonsteknikk du bruker.
Ellers må jeg nesten bare vise til neste blogginnlegg som tar for seg mitt syn litt mer systematisk enn det som har blitt gjort i denne debatten