Kjetil Klakegg Bergheim www.budskap.net

30des/0860

Israel skaper hatet mot seg selv

De siste dagene har Israel angrepet mål på Gaza og som et resultat av dette har mange hundre palestinere omkommet, mange av dem sivile. Det er en humantitær katastrofe vi er vitne til. Jeg har blogget om hendelsene i denne bloggen og fått en rekke tilbakemeldinger og kommentarfeltene fylles opp fortløpende og jeg merker meg at de fleste som kommenterer er pro-Israel. Det er stort sett de samme argumentene som går igjen, gang på gang, og jeg har forsøkt så godt jeg har kunnet å forklare hva jeg mener om konflikten og hvem sin skyld det er. Mitt utgangspunkt er at det er Israel som sitter på nøkkelen til fred!

Israel, som har det tredje sterkeste militæret i verden, er den sterkeste parten i denne konflikten og kan om de ta over alle de palestinske områdene og innlemme de i sitt eget land. Dette er selvsagt ikke ønskelig, for da må palestinerne få stemmerett og siden de er i flertall vil israelerne miste flertallet sitt. Dessuten, ingen land er tjent med å ha en befolkning som naboer som ikke kan fordra landet de er naboer til. Derfor skulle man i utgangspunktet tro at det er i Israels egen interesse at palestinerne fikk sin egen stat, for det er blitt gjentatt mange ganger at palestinerne anerkjedder Israel, dersom de går tilbake til 1967-grensene, og dette er svært raust - mener jeg! Og vips, veldig mye av støtten til terroristene vil forsvinne.

Istedenfor å la palestinerne få sin egen stat, med sitt eget demokratiske styre, har Israel valgt å mure inne store deler av befolkningen med en åtte meter høy mur. Denne muren er ikke bygd på grensene som er internasjonalt anerkjent, men den er bygd langt inne på palestinerne sitt område. De har innlemmet mye dyrket mark, brønner og andre naturressurser og de gamle eierne bor på andre siden av muren og slipper selvsagt ikke gjennom sperringene som Israel setter opp. Israel holder også tilbake skatteinntekter som tilhører de palestinske selvstyremyndighetene.

Muren ble bygd for å sette en stopper for terroraksjonene, men den er blitt en kollektiv avstraffelse som både terrorister og, ikke minst, de sivile blir rammet hardt av. Ikke har de nok mat, det er stor mangel på medisiner og strøm er noe de bare har noen få timer i døgnet. Selvsagt blir dette en forferdelig situasjon og frustrasjonen øker for hver dag som går, og dermed vokser hatet mot Israel. Når hatet mot Israel vokser blir det lettere å rekruttere potensielle terrorister og det blir lettere å skaffe finansiering til terrorvirksomheten som rammer Israel. Ergo; den måten Israel bruker for å stoppe terroristene fører til mer hat mot dem selv og dersom flere aksjoner. Dette blir en ond sirkel som bare Israel kan stoppe.

Vi må og huske at en av betingelsene for våpenhvilen mellom Israel og Hamas var at grensene skulle åpnes slik at de kunne få mat, klær, drivstoff og medisiner. Dette ble ikke gjort og dermed var det Israel selv som ødela våpenhvilen. Og til slutt, jeg er ganske lei av folk som viser til bibelen når de prøver å argumentere for jødenes rett til å være der de er. Jeg vil bare minne dere om følgende som står i bibelen:

Du skal ikke slå i hjel.
Du skal ikke stjele.

Oppfordrer alle til slutt å besøke Rivmuren.no, Palestinakomiteen, Fellesutvalget for Palestina og Boikott Israel for å få mer informasjon om de palestinske lidelsene og hva du kan gjøre for å støtte dem (ensidigheten med disse linkene er jeg fullt klar over, men hvorfor være noe bedre enn Israel?)! Det gleder meg også at Norge nå gir 30 millioner kroner i støtte til Gaza og jeg håper Norge blir enda tydeligere mot Israel!

Kommentarer (60) Trackbacks (0)
  1. Helt enig, Israel driver med folkemord og verden ser på, helt på trynet.

  2. Det første jeg reagerer på. Selv om jeg er enig i at muren fungerer som en kollektiv avstraffelse. Er at de palestinske myndighetene ikke fikk kontroll på, eller godkjente angrep på israelsk land. Grunnen til at muren tross alt går utover israelske grenser er for å unngå at Jerusalem blir ett lett rakettmål. Palestinerne bedriver jo tross alt terrorvirksomhet mot den israelske befolkningen av mangel på bedre alternativer.

    Og det er her ett av alternativene involverer å vise ett ønske om å anerkjenne Israel samt få kontroll på de militante grupperingene. Noe Hamas har vist seg kapabel til, når de ønsket. Dessverre har de ikke gjort dette og israelske befolkningen blir beskutt.

    Israel er den mektigste parten og det som skjer, skjer på deres premisser. Men å si at palestinerne er uskyldige når deres folkevalgte autoritet nekter å anerkjenne motparten sin rett til å eksistere og heller ikke hindrer de militante, selv om de har kapasitet til det er en fanatisk tilnærming som ikke tjener noen.

    Det er vel få som argumenterer med bibelen i hånd, jødene har vært ett jaget og forhatt folkeslag, både i Europa og andre steder. De har i all forstand rett på ett land og er en folkegruppe som virkelig trenger det.

    Jeg blir litt uvel når jeg ser folk lire av seg “death2israel” og “dø i sitt eget blod” samt tullinger som sier at “sivile drept på gaza? De fortjente det. Er uansett hamas sin skyld”.

    Det er pga. tullinger som dere og deres likemenn som er faktisk involvert i konflikten at fredsperspektivene er så begrenset som de er.

  3. Lol!
    Vet dere egentlig hva konflikten går ut på?
    Dersom ingen hatet Israel så hadde de ikke trengt å ta liv.
    Men det er desverre ikke tilfelle.
    Hørte på radioen idag at Israel ikke vil forhandle om fredsavtale; på tide at de får rensket opp litt nå før hamas kommer seg på fote igjen.
    Go Israel!!!

  4. Jeg synes ikke spesielt synd på palestinerne. De har fått sjansen sin, gang på gang på gang. Problemet er at de lederne de har valgt er avhengig av kontinuerlig konflikt for å kunne legitimere det vanstyret de administrerer. Både Fatah og Hamas er korrupte men folket fortsetter å støtte dem. Folket må ta ansvar for sine demokratisk valgte ledere, det gjelder også palestinerne. Og så lenge ingen gjør noe for å stoppe Hamas på Gaza så må man regne med denne reaksjonen fra Israel. Jeg er helt inneforstått med at styrkeforholdet er skjevt, og at Israel har brutt resolusjoner og folkeretten gang på gang. Dette skal uansett ikke være til hinder for palestinerne å oppføre seg som folk. Så min oppfordring til dere er å i steden for å bruke så veldig mye energi på en uløselig konflikt, heller å bruke denne positive energien på de millioner av afrikanere som daglig lever i krig, sult og elendighet i konflikter som stort sett kunne blitt løst raskt. Mange av disse konfliktene som f.eks i Kongo er til og med støttet av våre egne politiske ledere her i Europa. Legg fra deg det tåpelige palestinaskjerfet og prøv å grav litt dypere enn de to øverste sakene på http://www.dagbladet.no!

  5. Meg bekjent var det vel Israel som ble truffet av raketter samme dag som den siste våpenhvilen gikk ut. Føler hele greiene blir unyansert, samtidig som ungdomspartiene til venstre siden gulper ut eder og galle. Synes også det er spesielt at en stortingspolitiker for et sittende regjeringsparti, holder apell i en protestmarsj. Men når det er sagt, SV er jo glade i å protestere på det meste, også seg selv.

  6. De har i all forstand rett på ett land og er en folkegruppe som virkelig trenger det.

    Blir feil å si at noen har rett på et land fordi de har blitt forfulgt opp gjennom historien. Og dersom de skal ha rett på land av den grunn, hvorfor fikk de ikke en del av Tyskland?

    Grunnen til at muren tross alt går utover israelske grenser er for å unngå at Jerusalem blir ett lett rakettmål.

    Grunnen er utelukkende for å gjøre hverdagen til palestinerne vanskeligere og jævligere enn det den allerede er.

  7. Deca, det er nå så. Men Israel slo også til mot Hamastunneler under våpenhvilen og tok aksjoner mot Hamasfigurer og sympatisører på Vestbredden. Israel mente Vestbredden ikke var underlagt våpenhvilen mens Hamas mente den var det. Når partene ikke er engang enige om rammeverket på våpenhvilen så kan man jo sette store spørsmålstegn ved hvor hensiktsmessig den er.

    Hamas kan nesten ikke forvente å få etablert våpenhvile i ett område de ikke har kontroll over og Israel burde unnlatt å angripe parten de har våpenhvile med på basis av at området de tar de i ikke er underlagt våpenhvilen. Lite respekt fra begge sider med tanke på at Hamas mest sannsynligvis brukte tunnellene til å få inn våpen i tillegg til andre varer.

    Ja, Israel skaper hatet mot seg selv. Men det gjør jaggu Hamas også.

  8. Israel er dritt lei Hamas, og dritt lei rakettangrep hver eneste dag. Tror dere virkelig at det har vært stille mens de hadde våpenhvile? Det var roligere, men aldri stille. Var fortsatt rakettangrep, men ikke like mye som i det siste. Denne gangen har Israel sagt at de ikke bryr seg lenger om hva verden sider, for hver gang de har gjort noe, bra eller dårlig, får de alltid dårlig kritikk og verden mot seg. Denne gangen bryr de seg ikke om hva media sier. Og jeg heier stort på Israel, for jeg er også dritt lei Hamas. På tide at palestinere som ønsker fred skal få sjansen sin. Og at Israel bomber er dems sjanse til frihet. Tør å påstå at minst halvparten av de drepte er Hamas medlemmer. Og Israel hjelper skadde palestinere. Media bare nevner det ikek for at man skal få mer sympati med palestinerne. Så mange palestinere som har søkt asyl i Israel de siste dagene. De er også dritt lei Hamas.

  9. De har i all forstand rett på ett land og er en folkegruppe som virkelig trenger det.

    Blir feil å si at noen har rett på et land fordi de har blitt forfulgt opp gjennom historien. Og dersom de skal ha rett på land av den grunn, hvorfor fikk de ikke en del av Tyskland?

    Grunnen til at muren tross alt går utover israelske grenser er for å unngå at Jerusalem blir ett lett rakettmål.

    Grunnen er utelukkende for å gjøre hverdagen til palestinerne vanskeligere og jævligere enn det den allerede er.

    Og hvorfor blir det feil? Det fantes nok mer hensiktsmessige steder å plassere en israelsk stat. Men nå ble den plassert der den er og den staten trengte virkelig de som bodde der nå. Hvorfor skulle de få en del av tyskland? Hvordan tror du det hadde påvirket antisemitismen som eksisterte der fra før?

    Ja, det virker rasjonellt å gjøre det utelukkende pga å gjøre livet verre for palestinerne. Det kan absolutt ikke ha noe med de omfattende selvmordsbombingene og rakettangrepene å gjøre. Antallet tapte sivile er ihvertfall gått ned. Muren er en plage for vanlige palestinere, men hadde angrepene stoppet, kunne det vært hensiktsmessig å åpne grensene og fjerne den igjen for Israel. “Every action has a reaction”

  10. joda, krangler ikke på det og forsvarer heller ingen, men var jo den ufordelaktige fremstillingen jeg ville sette fingeren på.
    Pressen skriver lite om Hamas sine terror handlinger, sammenlignet med Israel.

    Var det Norge som anerkjente Hamas? Og var det Norges finansminister som har gått ut med oppfordring om boikott av israelske varer?

    For å oppsumere;
    Israel har etter min mening rett til å forsvare seg. Offensiven er i format, større en Hamas angrep, men det har vel mest med kapasitet å gjør.

  11. mordi: jeg hater deg så nå kommer jeg og tar deg!

    Haha. Så banalt.

  12. Israel ønsker ikke fred!
    De førende kreftene i Israel vil skape ett stor Israel, hvor deportasjon av Palestinere inngår.
    Bortsett fra under “Osloavtalen” , hvor man fikk to parter til å forhandle om fred. Men Likud og andre ytterligående partier ga aldri freden en sjangse. De ønsker gjennom vold og undertrykkelse skaffe seg herredømme over de okkuperte områder, samt å terrorisere sine naboer. For noen år siden kom dette klart opp i dagen, Wazzani elva går gjennom Libanon og inn i Israel. Her krevde Israel stans i det utviklingsprosjektet støttet av FN, men som ett vært annet “herrefolk” bruker de militære trusseler i saker som trenger politiske løsninger.

    http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/water-war-looms-as-israel-tells-lebanon–to-halt-river-works-643692.html

    Dette er det fundamentale feilen Israel gjør, de tror milltære løsninger kan løse deres fremtidige sikkerhet, men hva er en stat omgitt av fiender verdt? Hva hvis fiende blir mer fanatisk og millitært sterkere? Skal de utryddes i milliontall? Skal man risikere å ødelegge den Israelske stat? Det andre store tankekors for Israel er at det i dag kun er krigen og krigen alene som samler Israelere. Uten krig vil de sosiale og politiske spenningene slå ut i full blomst og svekke statens eksistens.

    I dag står Israel overfor en ny type fiende. En fiende skapt av Israel selv, gjennom sin brutale okkupasjonspolitikk.

  13. dersom de går tilbake til 1967-grensene vil det forsatt ikke bli fred der,
    hvem styrte de ommerådene 1967,
    hvorfor ble det krig i 1967.
    Var vel ikke Israel som gikk til angrep akkurat i 1967 eller ?

    Geir

  14. Nordmenn begynner mer og mer å tenke i lik bane med amerikanere.
    Vet dere hvem landet til hørte før jødene ble plassert der av americane og engelsk menn? Dem har kanskje rett til en stat, men ikke i midtøsten. Men når dem først er der, så gjelder det å kunne litt historie før mann kommer med idiotisk kommentarer som ‘go isreal’. Å drepe uskyldige barn på PALESTINSK JORD er ikke å forsvare seg. Dem bruker ordet for å rettferdiggjøre sin krosstog for å kvitte seg helt med palastinere. Dem hevder hele tiden at dem ikke okkuperer, men sender likevel inn bulldozer til å kaste ut hele familier i både gaza stripen og vest-banken. Det er SKAM at nordmenn vil ha noe med den isrealske staten å etter 50 år med massakre og ydmyke et helt nasjon. Hamas er palastinas siste forsvars linje, og frihetskjempere i ordet sanne betydning. Jødene har tatt all verdifull jord, har tatt over kontroll over alle naturlige resursene.
    Som FAKTISK tilhører palastinere. Dette er fullstendig absurd, det så uvirkelig at jeg faktisk ikke vet hva jeg skal si for å kunne beskrive hvor kvalm den israelske staten gjør meg. Hvem som helst med 2 øyner kan se at palestinere blir okkupert, trakkasert, torturert og drept. Barn for gudskyld, småe unger blir drept hver eneste dag og dem kaller det å forsvare seg.

  15. Og til dere sauer som beviser med hvert setning dere skriver deres egen ignoranse, undersøk litt før dere åpner skjeften.

    Det som sjokkerer meg mest er alle disse misinformerte apekattene som går rundt og tror dem veit noe. Slå av tven for gudskyld.
    Vi blir ALLTID fortalt etter et angrep at israel ‘forsvarte seg’ mot et tidligere angrep fra hamas. Men hva med å ha ett lengre hukommelses spann enn for det som skjedde 4 uker sidene?
    Israel okkuperer nå meste parten av palestinsk jord, og det er FAKTA.
    Hvis dem trekker seg fullstendig ut og aldri kommer vender tilbake, KANSKJE da, er det håp for fred. Men inntil da er vel raketter mot steiner.

  16. Hamas has to be taken out –there is just no other option – to think otherwise is just being ignorant.

  17. Til MRMAGIC

    Du kan vel slutte å å være så jævelig GO palestina. Det er folk som deg som der nede som får aldri til en avtale. Ikke si at det var usa og england som opprettet Israel. Det foregikk gjennom FN og Norge var en av dem som stemte FOR. Det er derfor du som burde lese mer fakta. De landene som var imot var Iran, syria, sovjetunion og noen andre land som du kan lese selv. Bare se for deg situasjonen i midtøsten alle naboene til Israel er muslimer. Ingen av dem liker at det er en jødisk stat midt i “Holy Land” Under 6 dagers krigen så var det ikke Israel som begynte, men stort sett alle naboene rundt dem. USA er NØDT til å støtte dem både politisk, militært og økonomisk. Hadde de ikke gjort det så hadde de spist dem levende. Dessuten så var den amerikanske president tror det var (Rosveelt) som var helt imot staten ISRAEL for at den skulle oppretes. DU har sikkert lest litt, men du burde lese uavhengige kilder istedenfor all den propagandaen.

    Du burde sjekke også hvorfor palestinere og generellt arabere rett og slett HATER jøder. Før Israel eksisterte så samarbeidet muslimske ledere med nazi-Tyskland og SS for å drepe jøder. Historien går langt mer tilbake enn det, men jeg fokuserte på den moderne tiden.

    Dessuten så burde Hamas og alle de andre partiene skifte sin strategi overfor Israel. De burde slutte å erklære at Israel skal utslettes med jorden. Kan ikke tro at du ikke fordømmer noe sånt. Israel burde også skifte sin strategi, men vi kan begynne med Hamas siden de vil at Israel skal flytte til havet.

    Neste gang du prater fra følelser så slutt å bland inn sivile. Krig er noe tragisk og leit. Men se heller på hvordan Hamas behandler sin EGEN befolkning. Hvorfor tror du ikke at de lar sivil befolkningen flykte til Egypt for eksmepel?? De lar dem bli igjen midt i ilden fordi de vett at sivile blir drept og pga så kan de REKLAMERE TIL VERDEN med alle de bildene man ser på DB.NO, Aftenposten.no og Vg.no

    Når det kommer til Hamas så burde tenke litt mer på at HAMAS har som intensjon å kvitte seg med staten Israel. De hater jøder og sikter både på sivile israelere og miliære. SOm du vett så bryr ikke TERRORISTER seg om dette.

    Når det kommer til sivile hvorfor nevner du ikke all den fly-kapringene som og skole som de terroriserte???

    HAMAs vil til himmelen til sine 71 jomfruer og Israel hjelper dem.

  18. Jeg får spørre igjen

    dersom de går tilbake til 1967-grensene vil det forsatt ikke bli fred der,
    hvem styrte de ommerådene 1967,
    hvorfor ble det krig i 1967.
    Var vel ikke Israel som gikk til angrep akkurat i 1967 eller ?

    Geir

  19. Hjelper ikke å skrive flere ganger, Geir, for jeg ser hva folk skriver og ikke alltid jeg har tid og svare, men som jeg har skrevet i et annet innlegg; det er grensene fra 1967 som palestinerne ønsker.

  20. Jeg tror nok du er en liten smule ensidig og en liten smule naiv, Herr Klakegg Bergheim!

    Ensidig kan du antakelig selv se, om du tar en titt på listen over ting du mener folk bør lese. Det er vel bare en parts synspunkter som er representert der?

    Naiv går vel på fordømmelsen av at Israel sitter på okkuperte områder og at konklikten tar slutt om de gir fra seg disse områdene. Du kjenner muligens til hvordan de tok disse områdene? Det kan jo neppe ha vært områdene som var årsaken til at araberstatene gikk til angrep på dem den gangen? Det ville vel være argumentasjon ad absurdum?

    Du kjenner også muligens til at mange palestinere – fremdeles, etter selvmordsangrep og andre terroristhandlinger – arbeider i Israel, sitter i styrende organer, til og med i Knesset? Jeg mener, du er ikke blind for fakta, håper jeg?

    Jeg tror du har noe tenkning og gjøre, og håper du gjør den tenkningen. Dette er ikke en fullt så enkel konflikt som du synes å mene. Det er heller ikke en helt ny og historieløs konflikt.

    Ærbødigst,
    OutOfTheBox

  21. Geir, faktisk var det Israel som gikk til angrep i 1967.

  22. What a bunch of bull.

    A very distorted version of `recorded history’ and can only qualify as pure Orwellian propaganda. In fact, putting aside all the myths and propaganda, the only area that would qualify historically as truly Arab land, is the Arabian desert peninsula. Unfortunately, it seems that Goebbels was correct in stating that if a lie were repeated often enough, it would come to be “perceived” as truth.

    There is no language known as Palestinian. There is no distinct Palestinian culture. There has never been a land known as Palestine governed by Palestinians. Palestinians are Arabs, indistinguishable from Jordanians (another recent invention), Syrians, Lebanese, Iraqis, etc. Keep in mind that the Arabs control 99.9 percent of the Middle East lands. Israel represents one-tenth of 1 percent of the landmass.
    But that’s too much for the Arabs. They want it all. And that is ultimately what the fighting in Israel is about today. Greed. Pride. Envy. Covetousness. No matter how many land concessions the Israelis make, it will never be enough.

    http://www.peacefaq.com/palestinians.html#arethe

  23. Jeg forvarer ikke Israel sin bombing av sivile, jeg forsvarer Israel sin prinsipielle rett til å forsvare seg.
    Hvordan du definerer forsvar er meg revnende likegyldig, men forsvarer du Mr.Magic , rakettene som blir sendt inn i Israel?
    Det blir også nevnt i en annen post her, at det var FN som vedtok staten Israel, og ikke amerikanerne som du hevder. Du er nok av de som ser på USA som den store stygge ulven i verden, noe som er historieløst med tanke på hvor Europa hadde vært om det ikke var for USA.

    Så vidt jeg har fått med meg, er dagens Israelske grenser et resultat av oppgjøret etter uavhengighetskrigen i 1948. Dette er en akseptert metode for oppgjør etter alle kriger, men jeg kan se at det skaper problemer.

    Området som Israel nå ligger, har vært hjemmet for jødene i over 2000 år. Når romerne så vurderte jødene som en trussel, ble jødene spredt over hele imperiet for å løse konfliktene som var der. i mellomtide slo andre folkeslag seg ned. Her er altså kilden til problemet.

  24. Synes virkelig du har et feil perspektiv i denne konflikten.
    Problemet er at Israel er truet på alle sider, og dersom de ikke går til motangrep vil de bli stående igjen som feiginger.
    Angrepene fra Palestina vil bli langt større, langt flere, og så vil de ikke lenger selge appelsiner i butikkene.

  25. Jeg forvarer ikke Israel sin bombing av sivile, jeg forsvarer Israel sin prinsipielle rett til å forsvare seg.

    Du er vel kanskje en av dem som mener angrep er den beste form for forsvar? Hmm… skal vi se… USA angrep Irak for å forsvare seg, men Irak hadde strengt tatt ikke skadet USA nevneverdig før de angrep, men etter at de angrep og gikk inn i landet har USA tapt mer enn de hadde gjort før. Vi kan jo alltids dra dette til vår konflikt. Kanskje Israel taper mer på å angripe enn ved å la være å angripe? Det tror iallefall jeg og det er det jeg mener med at Israel selv skaper hatet mot seg selv.

  26. “Demonisering” er en viktig faktor, når urett skal gjennomføres. Vi så det før krigen – Først ble jødene umenneskelig – de ble sammenlignet med rotter og skadeinsekter. På denne måte ble folk mentalt klargjort for å tåle en hver handling mot jødene. Det handlet jo om å redde staten – samfunnet.

    Nå demoniserer man alle landene i MidtØsten på samme måte. Det eneste humane stat, er staten Israel?

    Landet var ubebodd?
    De som bodde/bor der må flytte til Jordan!

    Gøbbels metoder i argumantasjon!

    Nazi metoder i behandling av medmennesker!

    Husk Warzawa Ghetto! Husk Gaza Ghetto

  27. Problemet er ikke at HAMAS IKKE fortjener avstraffelse. Problemet er at Israel bomber et landeområde på måfå.

    Folk reagerer ikke på at HAMAS blir utryddet. Folk reagerer på at Israel drar sivile folk, som hverken har laget eller sendt avgårde en rakett i sitt fulle og hele liv.

    Hvorfor skal disse folkene betale for andres dumheter?

    Og hvorfor er det ingen stormakter, eller statsråder som setter fingeren på dette? Er bombing av ‘terrormål’ med raketter som har vist seg veldig lite treffsikre veien å gå? For å sikre et Israel fra HAMAS?

    Israel har all rett i verden til å gå ut mot HAMAS; Men fra dag 1, har dette blitt gjort på en lite profesjonell måte, det kalles arroganse.

    Israel og Hamas har i mange år gått mot en våpenhvile, der Israel ikke har rikket på noen sanksjoner mot Hamas. Muren, og dårlig håndtering av humanitære midler er gode eksempler på dette.

    Nå må Hamas betale for dette, og det palestinske folk.

  28. Håper HAMAS nå endelig forstår at de ikke kan fortsette å sende raketter mot tilfeldige mål i Israel. Det er ufattelig trist at to nasjoner må lide så inderlig, men en må jo være fullstendig historieløs for å ikke skjønne at Israel ikke godtar å bli terrorisert av sine muslimske “naboer”. De lever fortsatt i “den gamle pakt” og der gjelder “blod for blod og tann for tann”.

  29. israel skaper hatet?
    Media skaper hatet mot israel.. dagbladet og VG har kun vist en populistisk antisemetistisk side av saken (dette kalles propaganda i mange tilfeller), og folk som deg som er drevet og påvirket av mediene i landet du bor i, er med på å bygge opp hatet med slike innlegg som denne bloggen her..

    Israel har i denne krigen slått tilbake på Hamas rakettangrep, som har vart siden hamas brøt fredsavtalen med israel. Israel reagerer på samme måte som enhver stat ville gjort, med å angripe strategiske områder, som våpenlagre og slikt.. da hamas plasserer slike “baser” i sivile områder (som blant annet innebærer skoler, sykehus etc..), ender dette selvfølgelig med sivile tap, noe hamas er ute etter for å få støtte fra folk i vesten som er lett påvirkelig for populærmedias propaganda..

  30. Partric:
    While it is true that Palestine has never been a nation, Palestine has been a region. It is not a recent invention; The name was given by the ROMAN emperor Hadrian… Moreover, it was used during the Ottomans: Ardh-u Filistin = Land of Palestine (the p being replaced by an f)

    The source you’re linking to, is full of half-truths.. While it’s true that pre-mandate Palestine only had a fraction of the population it has today, only 1/6 of that population was jewish…

    Also, there is no point arguing about this when you appearantly carry a dehumanized picture of arabs..


Leave a comment

(required)

Ingen trackbacks ennå.