Per Kristian Foss har vært ute i media og trukket paralleller mellom Siv Jensen og Hitler, noe Siv Jensen selv ikke er nevneverdig fornøyd med, og nå er Siv Jensen lei seg. Utspillet kommer etter at Siv Jensen advarte mot snikislamisering av Norge i sin landsstyretale i FrP. Hun har vist til situasjonen i Malmö hvor hun hevder at islamske lover gjelder og at politiet ikke tørr å gå inn i området, noe som blir tilbakevist av svenske forskere. Men det store spørsmålet er om det er mulig å trekke paralleller mellom Siv Jensen og Adolf Hitler?
Hitler i sin tid snakket mye om jødene og hvor forferdelige de var. Ifølge Hitler hadde jødene skylden for den økonomiske krisen, og all annen elendighet i verden. Derfor måtte jødene utryddes, og om ikke annet; ikke bo i Tyskland, eller “Das Dritte Reich” som han forsøkte å opprette. Hitlers beste kort var uansett jødehatet og frykten for det som var anerledes.
FrP har siden opprettelsen av Anders Langes Parti spilt på folks fremmedfrykt og de har alltid gjort det bra i valg hvor innvandring har vært en stor sak. De nyter stor tillitt i spørsmål om invandring. Derfor kan man si at innvandring og fremmedfientlighet, eller frykten for det som er anerledes, er FrP sitt beste kort.
Jeg tror ikke at Siv Jensen har en plan om å skape et større “Lebensraum” slik Hitler ville, men hun har sagt klart ifra om at hun ikke ønsker innvandrere med ikke-vestlig kulturbakgrunn til Norge. Hun vil ta imot færrest mulig. Og de som er kommet hit og ikke fått opphold, vil hun sende tilbake. Hun går ikke så langt som Hitler som bygde gasskamre, men lukkede asylmottak vil hun ha, for samfunnet må jo skjermes for de farlige innvandrerne. Innvandrere, slik jeg tolker FrP, blir sett på som undermennesker som ikke skal kunne bevege seg fritt, om de ikke ligner på en nordmann. FrP har også til vane med å gi innvandrere skylden for alt som er galt, alt fra trygdesnylting til konemisshandling. Det er ingen hemmelighet at det skjer blant innvandrere, men det skjer også blant nordmenn.
Vet ikke hvor langt jeg skal trekke sammenligningen videre, men Hjorthen.org har et lite intervju med Siv dere bør lese! Og kanskje “Ein Volk, ein Reich, ein Siv” kan bli valgkampslagordet til FrP?
februar 23rd, 2009 at 11:55
Jada, jada. Ser at “muslimene er vår tids jøder” er et populært omkved.
Jeg skal si deg en ting, jeg: er du bekymret for global oppvarming? Ønsker du et “føre var”-prinsipp, selv om vi ikke kan bevise at co2-utslipp er primærårsaken til oppvarmingen?
Jeg ønsker et “føre var”-prinsipp i forhold til demokratisering av muslimer. Dersom vi kan finne ett godt eksempel på land hvor muslimer er i flertall og hvor styresettet ikke bærer preg av totalitarisme eller hvor det er militær kamp om makt så er jeg interessert.
Hvis du FAKTISK er opptatt av hvem som er “vår tids jøder”, så er det faktisk jødene som er vår tids jøder. Det er en økende forfølgelse av jøder i europeiske storbyer. Nesten uten unntak står jødiske menn bak.
(var det noen som sa: de har de godt av, sånn som Israel holder på på Gaza?)
februar 23rd, 2009 at 13:03
Å sammenligne med Hitler er ekstremt frekt og utrolig tåpelig. Å jobbe imnot Islamifisering er det samme som å beskytte et sekulært demokrati. Ditt innlegg er så idiostisk at resten ikke forjener kommenatr.
februar 23rd, 2009 at 13:39
Filosofus: Jeg skulle bare se om det gikk ann å sammenligne Siv med Hitler, jeg skrev ikke at hun var like ond på noen måte. Men mye av argumentasjonen hun bruker ligner desverre på Hitler sin og da må man vel få lov til å sammenligne litt?
Skulle jeg følge din filosofi skulle jeg ikke svare på kommentaren din da, siden den er litt idiotisk, men jeg forstår at du ikke har motargumentene helt på plass?
februar 23rd, 2009 at 13:52
Når man slipper opp for gode argumenter , ja da er det typisk Norsk å slenge dritt.
Dette er noe Ap,ene, sv og Høyre er godt kjent for.
vedr. Malmø
De henviser til svenske forskere.
Hva med å spørre menigmann på gaten i Malmø?
(Det er farlig de kunne jo mene noe annet)
februar 23rd, 2009 at 13:54
Steng ut alle som ikke er enig med Lars Sponheim. Han vil sikkert bli en god statsminister etter valget i høst.
Det er bedre for Venstre å få 3 prosents oppslutning under valget, for deretter å ha 60 prosent innflytelse i regjeringen.
februar 23rd, 2009 at 13:56
Det er bare i debatter om Frp at ellers normalt intelligente mennesker plutselig begynner å fornekte at sentrale krefter innen organisert Islam ønsker religionen sin innført som maktfaktor i samfunnet – holder man Frp utenfor og diskuterer saken isolert er dette et fenomen de aller fleste er inneforstått med.
Og da blir også “Hitler-kritikken” en ganske stygg skivebom: Det nazistene gjorde i Tyskland på 30-tallet var å definere bestemte mennesker som underlegne. I likhet med de fleste andre venstreekstreme dogme-regimer gjennomførte nazistene også organiserte drap på politiske motstandere, men det var likevel tanken om raserenhet og ikke religion eller ideologi (altså meninger eller overbevisninger) som gjorde at jøder, sigøynere, homofile og handicappede ble definert som utøy av nazistene.
Hvis Siv Jensen hadde beskyldt muslimske menn, kvinner og barn for å “forurense det norske folks renhet” ville sammenligningen med Hitler vært på sin plass. Men slike beskyldninger er ren forsøpling av debatten når det som påpekes kun er en velbegrunnet fare for at det norske samfunnet gir etter for religiøse lederes forsøk på å tilegne overtroen sin en maktposisjon i samfunnet. Dette er nemlig noe vi har all god grunn til å være bekymret for.
Men jeg er bare litt nysgjerrig på om du finner Malmö-tilstander OK, eller bør man la være å snakke om det? Eller synes du det er greit slik man nå har gjort ved et par skoler i Norge, nemlig å splitte skolebarn (4. klassinger) i separate gutte- og jenteklasser i gym og svømming, fordi muslkimske pappaer ville det? Kan jeg i det hele tatt få stille spørsmålet uten å bli sammenlignet med Hitler?
februar 23rd, 2009 at 14:03
Argumentasjonen til Siv stemmer faktisk. Våre politikere er livredde for å faktisk ta standpunkt i forhold til konservative muslimer, og dette er noe de vet å utnytte. Venstresiden skriker om like rettigheter for alle, menneskeverd og likestilling. Men hvordan er hijab, utestenging fra gymtimer og knefall for muslimske krav like rettigheter, menneskeverd og spesielt likestilling?
Vi må rett og slett finne oss i å sette krav. Det er ikke alle som frivillig går med på å integrere seg.
februar 23rd, 2009 at 14:07
Vegard: Først, den kjønnsdelta undervisningen som Dagbladet skriver om ble innført av helt andre grunner enn religion, slik rektoren selv sier i saken.
Akkurat hvordan situasjonen er i Malmö kan jeg ikke si mye om, for jeg har ikke vært og sett hvordan det er det, men det er sjelden jeg hører så mye negativt om situasjonen bortsett fra hos Siv Jensen. Om situasjonen er slik Jensen sier er den uholdbar, men jeg har hørt andre personer uttale seg og, og da er ikke situasjonen så smartmalt som det Siv prøver å gjøre den.
FrP ønsker å skape en debatt om innvandring, for dersom det blir det store temaet i valgkampen vil de mest sansynlig gjøre et bra valg ved å spille på fremmedfrykt, og det mener jeg er svært synd.
Sammenligningen mellom Siv og Hitler er ikke min idè, jeg ville bare se om den kunne holde mål. Det gjør det på mange områder, men selvsagt ikke på alle. Jeg vet at Siv og Hitler står langt unna hverandre på de fleste områder, men fremmedfrykten og det å finne en synder for alle problemer har de til felles. Og når Siv sier hun ikke vil ha folk med ikke-vestlig kulturbakgrunn til Norge, så vil jeg si at det grenser til å bli rasistisk, for da sier hun samtidig at de som har ikke-vestlig kulturbakgrunn i Norge i dag ikke burde vært her!
februar 23rd, 2009 at 14:12
“Men mye av argumentasjonen hun bruker ligner desverre på Hitler sin og da må man vel få lov til å sammenligne litt?”
Vel, mye av argumentasjonen til Islamske poltiske og religiøse ledere som er forbilder for millioner av muslimer over hele verden ikke bare minner om Hitler og Nazismen men har direkte referanser til den og regelrett hyller den i noen tilfeller. Hvorfor skal vi ikke ta dette på alvor men likevel skrike opp om fremmedfrykt vær gang Siv Jensen åpner kjeften? Dette er oppfordringer til folkemord Siv Jensens uttalelser er barnemat i forhold!
Er enig i at utspillet til Siv Jensen er dårlig formulert og lite gjemnnomtenkt men hun setter fokus på et viktig problem nemlig økende radikalisering innen islam og det er en realitet at Islam framsetter diverse særkrav som vi ikke opplever fra andre religiøse minoriteter. Siv Jensen har ekstremt lite til felles med Hitler i motsetning til mange Islamske ledere Det er forøvrig ikke bare antisemittismen i Islam som er ett problem men en generell manglende respekt for grunnleggende menneskerettigheter. (legg merke til at jeg angriper Islamismen og ikke muslimer generelt)
februar 23rd, 2009 at 14:20
“Sammenligningen mellom Siv og Hitler er ikke min idè, jeg ville bare se om den kunne holde mål. Det gjør det på mange områder, men selvsagt ikke på alle.”
Grunnen til at den ikke holder mål verken hos deg eller Per Kristian Foss, er at du kan ikke bare ta med de sammenligningene du liker og utelate de andre. Nazistenes jødeforfølgelse endte med at mer enn 6 millioner jøder mistet livet. Da kan man faktisk ikke bruke denne sammenligningen i det hele tatt uten å stå løpet fullt ut. Det er det stygge med sammenligningen. Man vil at alle skal tenke på jødenes skjebne når man bruker denne sammenligningen, men man mener det egentlig ikke.
Derfor er sammenligningen meget uheldig og en total avsporing av debatten.
februar 23rd, 2009 at 14:27
Beklager, du tar feil. Det var religiøse og kulturelle forhold som ligger til grunn for kjønssegregert gym- og svømmeundervisning:
http://www.ba.no/nyheter/article3781296.ece
http://www.vg.no/nyheter/innen.....tid=525371
Jeg er ikke av de som tror at det er noen stor og overordnet plan fra noen som helst om at islam skal ta over verden. Dessuten tror jeg ikke at det er noen bestemt plan fra den enkelte innvandrer om noe slik, men i sum vil alle slike tilfeller føre til at vi havner i et samfunn i hvert fall ikke jeg ønsker at mine døtre skal vokse opp i. Jeg har i alle fall for stor respekt for det våre mødre har fremkjempet i likestillingssaken.
februar 23rd, 2009 at 14:41
Vegard: Jeg trodde du tenkte på denne saken som sto i Dagbladet, men jeg skal ikke på noen måte forsvare de to eksemplene du kommer med.
Knut: Jeg har ikke skrevet noe om hva slags resultat som evt. kommer ut av Siv sin politikk, og jeg vet at det selvsagt er noe helt annet enn Hitler sitt resultat. Jeg vet at Siv ikke vil bygge gasskamre eller henrette muslimer. Jeg ser på argumentasjonen som ble brukt av Hitler for å komme seg til posisjon også deretter på Siv sin. Hitler fant en fiende, en fiende alle kunne ha til felles, og langt på vei føler jeg at det er det samme Siv også prøver på. Siv sier at hun ikke vil ha folk (eller, færrest mulig) med ikke-vestlig kulturbakgrunn til Norge og spiller med dette på fremmedfrykten.
Jeg sier ikke med dette at jeg ønsker islamske lover i Norge, men at Siv Jensen og FrP er på villspor i debatten og argumentasjonsteknikken deres tidligere er praktisert i historien.
februar 23rd, 2009 at 16:08
Her kan en se hva Svenske nyhets medier melder… Siv har nok mer rett en mange liker å tro.
http://www.youtube.com/watch?v=KzLECtFT4aU
februar 23rd, 2009 at 16:32
Ser ut at et lite ord som ytringsfrihet går en del folk hus forbi her. Den gjelder alle! Selvom jeg personlig blir kvalm av venstresidens retorikk og naivitet så har jeg full respekt for deres rett til å mene det de gjør.